Alt som skjer i Oslo og omegn - samlet på ett sted

Vann- og avløpsetaten feirer 150 år

Vann- og avløpsetaten i Oslo feirer 150 år i år, og plasserer derfor ut 150 spesialdesignede kumlokk rundt om i byen. Onsdag avdukes det aller første jubileumslokket rett utenfor Oslo rådhus, med ordfører Anne Lindboe og miljøbyråd Marit Vea til stede. Bystyret vedtok å opprette «Kristiania vand- og kloakvæsen» i 1875, da befolkningsveksten og urbaniseringen satte byens infrastruktur under stort press. I tillegg var det krav til bedre vannforsyning for å bedre brannberedskapen, skriver Oslo kommune på sine sider. Den nye etaten så dagens lys 1. januar 1876.

ANNONSE
Let's Pixel AS