Politiet advarer: Flere eldre kvinner frastjålet gullsmykker
Øst politidistrikt ser tre hendelser fra de siste to dagene i sammenheng: I alle tilfellene ble eldre kvinner frastjålet, eller forsøkt frastjålet, gullsmykker. Den ene av de fornærmede, en kvinne i slutten av 70 -årene, ble frastjålet et smykke til en verdi av 80 000 kroner. Det var tirsdag ettermiddag at politiet fikk melding om at en eldre dame hadde blitt forsøkt frastjålet gullringene sine da hun var ute og gikk tur i Vestby. – Fornærmede merket hva som skjedde og fikk tilbake smykkene sine, skriver politiet i loggen sin. Den mistenkte ble beskrevet som en dame med gulltenner som snakket gebrokkent engelsk, skriver politiet videre. Det var i går to liknende tyverier på Kolbotn og Kjeller, også her var de fornærmede eldre kvinner, og de ble frastjålet gullsmykker. «Modus er at den eller de mistenkte vil gi smykker til de fornærmede, samtidig som de stjeler smykkene de allerede har på seg», forklarer politiet. – Vi mistenker at dette er mobile vinningskriminelle, og at det er stor sannsynlighet for at de vil gjøre dette flere ganger. De oppfordrer at folk som har tips eller observasjoner kontakter politiet på 02800.