Alt som skjer i Oslo og omegn - samlet på ett sted

Jordbærbønder i Drøbak rammet av soppsykdom

jordbær i en skål FOTO: Odd Skjerdal/NRK
jordbær i en skål FOTO: Odd Skjerdal/NRK

Jordbærsesongen er truet etter at planter skal spredt soppssykdommen rød marg, noe som ødelegger store deler av norsk jordbærprodukjson. Jordbærbøndene Fredrik og Per Fredrik Saxebøl mottok 89.000 statskontrollerte norske planter som de testet og fant smitte hos. Nå risikerer de at sesongen er ødelagt. Til Nationen avviser Mattilsynet avdelingsleder, Marit Larsen Sekse, at de har satt et godkjent-stempel på plantene. – Det er viktig å understreke at mattilsynet ikke stempler planter som smittefrie, vi garanterer at de er produsert i henhold til retningslinjen for sertifisert produksjon, forteller Sekse.

ANNONSE
Octavian Forlag - Goldfinger