Alt som skjer i Oslo og omegn - samlet på ett sted

Foreslår å bruke over fem milliarder på Glomma-kryssing

Statens Vegvesen foreslår å bruke over fem milliarder kroner på ny Glommakryssing til Lillestrøm kommune. Prisen for veiprosjektet har dermed økt med halvannen milliard kroner, skriver Byggeindustrien. Lange køer på riksveg 22 gjennom Fetsund i rushtiden, og tilstanden til den gamle brua over Glomma, er de viktigste årsakene til at Vegvesenet foreslår å bruke så mye penger på den 3,1 kilometer lange strekningen. Prisøkningen kommer blant annet av økte priser i anleggsbransjen, mer omfattende tiltak mot støy og overvann, og strenge krav til kryssing av Kongsvingerbanen. – Det er også kostbart å sørge for god trafikkavvikling i anleggsperioden. Det kjører jo om lag 20.000 biler på veien, sier prosjektleder Jan Egil Eilertsen i Statens Vegvesen. – Lillestrøm kommune må først behandle reguleringsplanen. Så venter saken om bompengevedtak, sier Eilertsen. Det er dermed fremdeles en del som gjenstår før prosjektet kan sendes til Stortinget for vedtak om finansiering.

ANNONSE
Let's Pixel AS